התקופה הקדומה - היסטוריה ישראלי

התקופה הקדומה


המאה ה-18 בספרות הרומנית הושפעה מאוד מהחלטה פוליטית של שלטונות האימפריה העות'מאנית - הם החליטו לא למנות יותר שליטים רומנים בני הארץ, אלא למנות כשליטים בנסיכויות הרומניות סוחרים יוונים מאיסטנבול, הפנרים או פאנאריוטים. שליטים יוונים אלה הביאו איתם את התרבות היוונית ובני השכבות העליונות שהיו תכופות ממשפחות מעורבות יווניות-רומניות סיגלו לעצמם את השפה היוונית והיוצרים שקמו מתוכם הושפעו מהסגנון היווני. ניקולאיה יורגה, בספרו Istoria literaturii române în sec. XVIII, 1901 (ההיסטוריה של הספרות הרומנית במאה ה-18, 1901), חילק את התקופה הזאת לשתי תקופות משנה החופפות את שתי מחציות המאה. שתי התקופות נקראות על שם הכותב הבולט לפי דעתו של יורגה: התקופה הראשונה היא תקופת קנטמיר (Cantemir) והשנייה היא תקופת קסריה (Chesarie‏). התקופה המודרנית בספרות הרומנית משתרעת על התקופה שבין 1830 ובין 1892. בתקופה זו יש מפגש דורות של כותבים, מצד אחד יוצרים דוגמה קונסטנטין סטאמאטי (Constantin Stamati) וגאורגה אסאקי (Gheorghe Asachi), ילידי המאה ה-18 ומצד שני בני המאה ה-19 דוגמת גריגורה אלכסנדרסקו (Grigore Alexandrescu), יון הליאדה-רדולסקו (Ion Heliade-Rădulescu) ויעקב נגרוצי. באותה שנה בה נולד וסילה אלכסנדרי, 1819 - 1818, נולדו כמה יוצרים בולטים נוספים, ניקולאה בלצ'סקו, אלקו רוסו, דימיטריה בולינטינאנו (Dimitrie Bolintineanu), ניקולאיה פילימון (Nicolae Filimon) ומיכאיל קוצ'וראן (Mihail Cuciuran). לאחר נפילת האימפריה הרומית קמו יחידות מדיניות רבות שראו עצמן כממשיכות המורשת התרבותית והמדינית של רומא.

הבולטת בין יחידות אלו הייתה האימפריה הביזנטית, שהתקיימה בין השנים 395 עד 1453 ובשיאה השתרעה על חלקים נרחבים באסיה הקטנה, הבלקן, ארץ ישראל, צפון אפריקה ואף איטליה עצמה. ביזנטיון החלה את דרכה כחלקה המזרחי של האימפריה תחת הרפורמות המנהליות הידועות כשלטון הטטררכיה בימיו של דיוקלטיאנוס. פורום רומאנום וגבעת פלטין ברקע. הקשת משמאל היא שער ספטימוס סברוס, מימין שלושת עמודי מקדש אספסיאנוס וטיטוס, ומאחוריהם מקדש סטורנוס. הפורום היה מרכז רומא העתיקה ומרכז האימפריה הרומית. בחלקה המערבי של האימפריה היה המצב סבוך יותר. בהדרגה ולאורך המאה החמישית לספירה, החלו השבטים שזכו לאדמות בצד הרומי של הדנובה והריין להקים ממלכות עצמאיות או עצמאיות למחצה בתחומי האימפריה הרומית. גאליה, ספרד, ואפריקה נשמטו בהדרגה מידי האימפריה לטובת הוונדלים, הוויזיגותים, הפרנקים, הלומברדים ואחרים. החלק שנותר, שכלל בעיקר את איטליה והעיר רומא עמד בשליטה הולכת וגוברת של גנרלים גרמאנים. ממלכות הונדלים בצפון אפריקה, הוויזיגותים במזרח ספרד ודרום צרפת, הפרנקים בצפונה, הבורגונדים במרכזה וממלכת אודואקר שירשה את האימפריה הרומית באיטליה היו הכוחות העיקריים בסוף המאה החמישית. בין המאה החמישית והמאה השמינית לספירה נוצרה בשטחי אירופה המערבית תשתית פוליטית וחברתית חדשה. תחת האוסטרוגותים באיטליה, הוויזיגותים בספרד, הפרנקים והבורגונדים בגאליה ובמערב גרמניה והסקסונים באנגליה, התפוררו כל הסדרי השלטון הרומיים ופינו מקומם לשלטון שליטים-לוחמים בנוסח הגרמאני, שלא הצליחו לכונן מערכת שלטונית בת-קיימא או מערכות חוק, משפט וסדר.

מידה מסוימת של התרבות הרומית הכתובה ושל קשרים בין השטחים השונים של האימפריה ההיסטורית נשמרה בחסות הכנסייה הנוצרית, המנזרים, והבישופויות שלה, אך היוונית והלטינית, התרבות, הספרות, הממשל והחוק ששלטו באגן הים התיכון מאז עלייתה של אתונה במאה החמישית לפנה"ס נדחקו לטובת השפות הוולגריות והתרבויות המקומיות. ישות מדינית אירופית נוספת שראתה את עצמה כממשיכת דרכה של רומא הייתה הקיסרות הרומית הקדושה. יחידה מדינית זו השתרעה על חלקים נרחבים באירופה, והתקיימה, בגלגוליה השונים, קרוב לאלף שנה. טוענת נוספת לירושת רומא הייתה מדינת האפיפיור. מדינה זו, שהאפיפיור היה שליטה האזרחי, התקיימה בין שנת 756 לשנת 1870 והשתרעה על חלקים נרחבים במרכז איטליה. טענתה של מדינה זו לשררה ארצית נשענה בעיקר על המסמך המזויף הידוע כמתת קונסטנטינוס. לאחר נפילת האימפריה הביזנטית בשנת 1453 תבע לעצמו איוואן השלישי, נסיך מוסקבה, את תפקיד הפטרון של הכנסייה האורתודוקסית המזרחית. לפיכך ראתה עצמה השושלת הצארית כממשיכת ביזנטיון. מוסקבה הוכתרה על ידי שליטיה כ"רומא השלישית" לאחר רומא וביזנטיון. גם לאחר נפילתה של שושלת איוואן, המשיכה יורשתה, שושלת רומנוב, לראות עת עצמה כממשיכה של השלטון הרומי.

קשרי האיחוד וההורשה בין מוסקבה לביזנטיון הודגשו על ידי איחוד סמלי שתי הממלכות – גאורגי הקדוש של מוסקבה והעיט הדו-ראשי של ביזנטיון. למעשה, העיט הדו-ראשי הוא סמלה של רוסיה גם כיום. יורש נוסף מטעם עצמו של רומא העתיקה היה בניטו מוסוליני ששלט על המדינה המודרנית של איטליה משנת 1922 ועד 1945. השלטון הפשיסטי שהקים מוסוליני התיימר להיות יורשה של האימפריה הרומית, ואבן פינה לשיטת ממשל מהפכנית שסופה למשול בעולם. בעוד שרבות מהשושלות והמדינות שקמו לאחר נפילתה של האימפריה הרומית ראו את עצמם כיורשותיה הטבעיות, נראה שהיורשת האמיתית של רומא ותרבותה היא התרבות המערבית בכללותה, שרבים מיסודותיה מקורם בתרבות, אומנות, משפט והדת הרומיים.
רשומה חדשה יותר רשומה ישנה יותר דף הבית
תוצאת תמונה עבור חיותתוצאת תמונה עבור עולםתוצאת תמונה עבור אוכלתוצאת תמונה עבור יהדותתוצאת תמונה עבור תיירות
חדשות, כלכלה, ספורט, תרבות, בריאות, מחשבים, נופש, יהדות, דעות, צרכנות, תיירות, אוכל, רכב, בעלי חיים, שופינג, לאשה, כיכר השבת, יחסים, אסטרולוגיה, מעורבות, ירוק, לאשה, דילים, כלכליסט, בלייזר, רכילות, מנטה, משחקים, מפות, פרוגי, כלים ושירותים, קניות, מניות, דרושים, מחירון, רכב, דירות להשכרה, קופונים, זיכרונט, ידיעות, בתי ספר, ידיעות אחרונות, דירות למכירה, לוח רכב יד שניה, בעלי מקצוע, משחקים, עברית, דירות חדשות, מתמטיקה, פיזיקה, כימיה, מדעי החלל, טכנולוגיה, ביולוגיה, רפואה, גאוגרפיה, מדעי, החברה, כלכלה, מדע, המדינה, היסטוריה,יהדות, מוזיקה, ספרות, אישים, ספורט, אמנות, מדינות, העולם, קולנוע, ספרים,;להיות בריא ולהישאר, בריא אורח חיים בריא, להיות בריא להישאר בריא, חרדים, חדשות, חרדים, חסידים, חדשות ,מבזקי חדשות בארץ פוליטי מדיני, כיכר בכנסת, העולם הערבי, משטרה, צבא וביטחון, חוק ומשפט, בית וסטייל, נקיון וארגון עיצוב פנים, אל תפספסו, תיירות טיולים, כיכר טורס, צפון הארץ, דרום הארץ, משפחה צרכנות, זוגיות, חינוך, ילדים, הורים, שידוכים, גרפולוגיה, אימון אישי, דיגיטל, חדשות, הטכנולוגיה, מדריכים, אינטרנט ומחשבים, סלולר ואפליקציות, ברשת, מוזיקה, מגזין, חדשות המוזיקה, מצעד כיכר, שירים חסידיים, מזרחי, חזנות, נבונה, שוק ההון, נדלן, מטבע חוץ, טכנולוגיה, רכב, לימודים, תכנון, משכנתא, רכב, משטרה, תחבורה, בטיחות, תחבורה ציבורית, מיסטיקה, הסגולה, היומית, חלומות, מזג אוויר, מתכונים לשבת, זמני שבת, כניסת שבת, תל אביב, כניסת שבת, ירושלים, באר שבע, חיפה, אילת טבריה עבודות לחרדים טיולים חדשות מחקרים ילדים זוגיות אוכל יופי אסטרולוגיה אקטואליה תרבות וידאו, הריון ולידה, תינוקות, פוריות, מדריכים, חינוך, ילדים, עיתונות, בריאות.